ΕΠΙΚΑΙΡΑ
ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΕ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
ΕΣΠΑ
για
υφαρπαγή κοινοτικών πόρων 18-12-2015
Ντοκουμέντα εκθέτουν και πολιτικά πρόσωπα για
διασπάθιση εκατοντάδων εκατ. ευρώ
Υπήρξε έργο 4 εκατ. ευρώ, η προθεσμία υποβολής
προτάσεων για το οποίο ήταν μόλις 16 μερών!
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗ
Σειρά εγγράφων καταδεικνύει τη
βασιμότητα ισχυρισμών, καθώς και την έκταση της διαπλοκής και των νομικών
παραβάσεων όχι μόνο των εταιρειών που εμπλέκονται σε αυτές τις υποθέσεις, αλλά
και των Διαχειριστικών Αρχών που διευκολύνουν και συμπράττουν στην υφαρπαγή
πόρων του ΕΣΠΑ που προορίζονται για τους αδύναμους –φτωχούς και άνεργους– αλλά καταλήγουν
σε πολλές περιπτώσεις στον πλουτισμό επιτήδειων. Παρασιτικά κυκλώματα και μεσάζοντες
κερδοσκοπούν ασυστόλως, «αρπαχτές» εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ βαφτίζονται
«κοινωνική οικονομία», ενώ έχουν σπάσει τα κοντέρ στις φωτογραφικές διατάξεις
και τα τρικ για προγράμματα από τα οποία ωφελούνται οι ίδιοι και οι ίδιοι, που
μπορεί να μην είναι και τόσο... δικαιούχοι. Υπήρξε, για παράδειγμα, έργο 4 εκατ.
ευρώ, η προθεσμία υποβολής προτάσεων για το οποίο ήταν μόλις 16 μερών!
Η δικαστική έρευνα δίνει, μάλιστα,
ιδιαίτερη έμφαση σε πέντε περιπτώσεις MKO, τις
οποίες έχουν θίξει στο παρελθόν τα «Επίκαιρα» περισσότερο ή λιγότερο αναλυτικώς:
Στην Ελληνική Εταιρεία στην Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), στο Κέντρο Ανάπτυξης
και Επιχειρηματικότητας (ΚΕΑΕΠ) και την καταγγελλόμενη εμπλοκή σε αυτό του
πρώην περιφερειακού συμβούλου Αττικής Κώστα Μπάστα, σ , στην Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Νέων
Επιχειρηματιών (ΟΕΣΥΝΕ) και στην «ΚΕΣΣΑ Δήμητρα».
Σε ό,τι αφορά στις υποθέσεις αυτές –και όχι
μόνο–, ύστερα από καταγγελίες που έγιναν άλλες έχουν πάρει τον δρόμο της Δικαιοσύνης,
κάποιες έχουν πιστοποιηθεί από δημόσιες Αρχές ως παράτυπες και για ορισμένες έχει
ήδη ασκηθεί ποινική δίωξη. Κατά «ανεξήγητο» όμως τρόπο, το τελευταίο έχει
συμβεί μόνο σε βάρος των νομίμων εκπροσώπων των εταιρειών και όχι κατά των υπευθύνων
των Διαχειριστικών Αρχών που υπέγραψαν και κατοχύρωσαν αυτές τις συμβάσεις κατ’
εξακολούθηση σε φορείς που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις των κοινοτικών οδηγιών
και κανονισμών. Κι αυτό μολονότι η φύση των επίμαχων υποθέσεων διαπλοκής
προϋποθέτει συνέργεια και από την πλευρά των Διαχειριστικών Αρχών. Δεν θα ήταν
δυνατό να υπάρξει παρανόμως προνομιακή μεταχείριση ορισμένων επιχειρήσεων χωρίς
την έσωθεν υποστήριξη στελεχών που αξιολογούν και υπογράφουν τέτοιες συμβάσεις...
«Να
ερευνηθούν “πόθεν έσχες” - τραπεζικοί λογαριασμοί»
Η συγκεκριμένη κατάσταση γίνεται
περισσότερο αυταπόδεικτη όταν, παρά τις αποκαλύψεις και των «Επικαίρων», συνεχίζονται
οι εκταμιεύσεις αμφισβητούμενων έργων ΕΣΠΑ με το αιτιολογικό ότι «η υπόθεση δεν έχει τελεσιδικήσει στα
δικαστήρια». Αυτός ο ισχυρισμός, ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να
ισχύει για τα προγράμματα ΕΣΠΑ, που ακόμα και μια τυπική παρατυπία επιφέρει,
υπό «κανονικές» συνθήκες, άμεση παύση πληρωμών και επιστροφή των καταβληθέντων
εάν δεν έχουν τηρηθεί οι νόμιμες προϋποθέσεις, σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανονισμούς.
Αυτό, εξάλλου, πράττουν σε πλήθος άλλες περιπτώσεις Διαχειριστικές Αρχές που
τυγχάνει να διαπιστώνουν έστω και μικροπαραβάσεις. Κάποιες άλλες Διαχειριστικές
Αρχές όμως κλείνουν τα μάτια σε μεγάλες υποθέσεις, όπου διακυβεύονται δεκάδες ή
και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, σαν ένα αόρατο χέρι να προστατεύει τις
προνομιούχες από το κύκλωμα εταιρείες.
Πρόσωπα που γνωρίζουν πρόσωπα και
καταστάσεις, όπως προκύπτει πάντοτε από καταθέσεις στην αρμόδια ανακρίτρια,
εκτιμούν ότι θα διευκολυνθεί κατά πολύ το έργο της Δικαιοσύνης εάν ερευνηθούν
το «πόθεν έσχες» των προσώπων που εμπλέκονται σε αυτές τις χαρακτηριστικές
υποθέσεις, καθώς και οι τραπεζικοί τους λογαριασμοί. Η συνδυασμένη, εξάλλου, εξέταση
όλων των υποθέσεων είναι αναγκαία, εφόσον παρατηρείται το φαινόμενο της συστηματικής
διαπλοκής κρατικών λειτουργών με συγκεκριμένες εταιρείες και πρόσωπα που σχεδόν
μονοπωλούν τα προγράμματα.
ΡΑΣΤΕΡ
Από
ελεγκτικούς μηχανισμούς πάμε καλά...
Υπάρχουν τέσσερις φορείς οι οποίοι
διατηρούν το δικαίωμα να παγώνουν την εκταμίευση χρημάτων –μέσω της διαδικασίας
της δημοσιονομικής διόρθωσης ή ακόμα και της απένταξης– όταν διαπιστώνουν κάτι
ύποπτο, ωστόσο δεν έχουμε δει να συμβαίνει πολλές φορές αυτό. Πρόκειται για τη
Διαχειριστική Αρχή ενός προγράμματος, η οποία προχωρά και στον πρωτοβάθμιο
έλεγχο, και δευτερευόντως για την Αρχή Πιστοποίησης του Ελληνικού Δημοσίου
(ΑΠΕΔ), την Ανεξάρτητη Αρχή της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ), καθώς
και για την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η καθεμιά τους μπορεί να κινηθεί είτε
μόνη είτε σε συνεργασία με τις άλλες τρεις για να ελέγξει τα κακώς κείμενα και,
βεβαίως, να ενημερώσει τη Δικαιοσύνη γι’ αυτά. Στην πράξη, ωστόσο, συναντάμε
κωλυσιεργία – κι αυτός ο χαρακτηρισμός μας είναι μετριοπαθής. Ενδεικτικώς, όπως
πληροφορούνται τα «Επίκαιρα» από την ίδια την ΕΔΕΛ, η ΜΚΟ «ΚΕΣΣΑ Δήμητρα»
αναμένεται να ελεγχθεί στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, αλλά αυτό
συμβαίνει στο πλαίσιο του τυχαίου δειγματοληπτικού ελέγχου, ενώ για την ΕΕΔΕ
έπρεπε να εμπλακεί η OLAF, δηλαδή η
Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης, για να γίνει αντιληπτό ότι κάτι
συμβαίνει...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου