Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΠΟΛΙΤΩΝ
Ως
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η κοινωνική
οικονομία παρά την κυβερνητική της αναγνώριση και την προώθησή της από την Ε.Ε.
τα τελευταία χρόνια παραμένει μια άγνωστη έννοια για το 98% του Ελληνικού
πληθυσμού. Ακόμη και πολλοί συνεταιριστές και εμπλεκόμενοι με το χώρο αγνοούν
τη γενικότερη σημασία της για το σύνολο της οικονομία. Παραμένει άγνωστη καθώς το όλο
ζήτημα είναι υποβαθμισμένο και απουσιάζει η αναγκαία ενημέρωση από μαζικά μέσα
επικοινωνίας.
Πολλοί έτσι συγχέουν
αυτή την έννοια της κοινωνικής οικονομίας με την φροντίδα του κράτους και της
Τοπικής Αυτοδιοίκησης για κοινωνική μέριμνα και αλληλεγγύη προς ασθενέστερες
κοινωνικές ομάδες, αλλά αυτό δεν είναι κοινωνική οικονομία που περιέχει το
συστατικό της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και του συνεργατισμού. Είναι
κοινωνική πρόνοια του κράτους που δυστυχώς πουθενά πλέον δεν επαρκεί και
ιδιαίτερα σε οικονομίες που βρίσκονται σε κρίση.
Η κοινωνική
οικονομία διακρίνεται κατά βάση από το υποκείμενο της επιχειρηματικότητας,
το οποίο εμπλέκεται και συμμετέχει κάθε φορά υπό την μορφή συλλογικότητας μέσα
από μια κοινωνική ομάδα. Διαφορετικά η αλληλεγγύη και μόνο με την έννοια ότι οι εύποροι προσφέρουν στους φτωχούς δεν συνιστά κοινωνική οικονομία αλλά
όπως παραδοσιακά γνωρίζουμε φιλανθρωπία.
Από την άλλη
μεριά ούτε μια συνεταιριστική ομάδα ανέργων συνιστά από το καταστατικό της
φορέα κοινωνικής οικονομίας, εάν η δράση της δεν έχει μετρήσιμο κοινωνικό
αντίκτυπο. Εάν δεν καλύπτει με αποτελεσματικότερο τρόπο κοινωνικές ανάγκες από
το κράτος.
Το γεγονός
ότι κάποιοι άνεργοι μπορούν να βρουν εργασία με αυτό τον τρόπο κάνοντας
οποιαδήποτε δουλειά είναι σημαντικό αλλά, δεν συνιστά κατά ανάγκη κοινωνική
επιχειρηματικότητα, γιατί η κοινωνική οικονομία στοχεύει σε κάτι πιο
ουσιαστικό: στον περιορισμό της διαμεσολάβησης και στη μείωση του κόστους
συναλλαγών.
Στοχεύει στο
αμοιβαίο όφελος παραγωγού και καταναλωτή και με αυτή την έννοια ο καταναλωτής
είναι και συμμέτοχος στην επιχείρηση με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους
καταναλωτικούς συνεταιρισμούς. Κι αυτό προϋποθέτει κοινωνικό υποκείμενο,
κοινότητες και κοινωνικό κεφάλαιο που επενδύεται σ΄ένα σχετικό εγχείρημα.
Κατά αυτό
τον τρόπο μπορούν να οργανωθούν υπηρεσίες υγείας, παιδείας, ασφαλιστικά ταμεία,
τουρισμός και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις.
Έχουμε πολλά
παραδείγματα, με κοινωνικά ιατρεία, κοινωνικά φροντιστήρια, και πολιτιστικούς
φορείς για να κατανοήσουμε τη σημασία αυτής πρακτικής, αλλά βρισκόμαστε εντελώς
στην αρχή και απέχουμε πολύ ώστε να ικανοποιηθούν οι ανάγκες που έχουν προκύψει
από την διόγκωση της φτώχειας και της ανεργίας.
Θα πρέπει
επίσης να επισημάνουμε ότι η κατ΄επάγγελμα
διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ από ΜΚΟ και ΚΕΚ δεν αποτελούν φορείς
κοινωνικής οικονομίας όπως τους «βαπτίζει» κατά περίπτωση η κρατική γραφειοκρατία.
Ο νέος νόμος
4430/16 για πρώτη φορά βάζει σε μια τάξη τα πράγματα στο τι είναι και τι δεν είναι κοινωνική
οικονομία, διαχωρίζοντας τις κοινωνικές επιχειρήσεις από το δημόσιο και την
αγορά.
Το κυριότερο
όμως είναι ότι προβλέπει τη θεσμοθέτηση σε δευτεροβάθμιο και τριτοβάθμιο
επίπεδο ώστε να είναι εφικτή και η ενιαία έκφραση του χώρου.
Έχουμε πλέον
το θεσμικό εργαλείο που έλλειπε από την χώρα μας, για την ενότητα του
υποκειμένου της κοινωνικής οικονομίας, αλλά οφείλουμε να κατανοήσουμε και την
ιστορική ανάγκη της μετατόπισης της οικονομίας των σχέσεων και των μορφών
εργασίας.
Για αυτό
πρέπει να αναδείξουμε τις ανάγκες που προκύπτουν από τις ραγδαίες τεχνολογικές
αλλαγές.
ΜΕΓΑΛΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΕΙΣ
ΑΝΑΓΚΩΝ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
και οι
αναπότρεπτες αλλαγές στο κοινωνικό υποκείμενο της επιχειρηματικότητας;
Το πιο
εντυπωσιακό κοινωνικό φαινόμενο τον τελευταίο αιώνα, αν το καλοσκεφτούμε, είναι
η μετατόπιση των αναγκών και των μορφών εργασίας παράλληλα με την
υπερσυγκέντρωση πληθυσμού στα αστικά κέντρα. Ένα άλλο καθοριστικό φαινόμενο
είναι αυτό της μισθωτής εργασίας που κυριάρχησε στην συγκεντροποίηση της
παραγωγής αλλά και της υπερδιόγκωσης του οικονομικού ρόλου του κράτους, αν
σκεφτούμε ότι περί το 1920 βρισκόταν στο 10% του ΑΕΠ, ενώ σήμερα στην Ελλάδα
έχει ανέλθει περίπου στο 50%.
Τα οικονομικά
μεγέθη των μετατοπίσεων όμως δεν σταματούν εδώ. Πριν ένα αιώνα το 80% της
οικονομίας βασιζόταν κυρίως στην γεωργία και στην μεταποίηση για την
ικανοποίηση βασικών αναγκών διατροφής. Ένα μεγάλο μέρος της εργασίας ήταν
αφιερωμένο στην παραγωκατανάλωση, δηλαδή οι άνθρωποι της εποχής παρήγαγαν
κυρίως για να τραφούν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους.
Οι νέες
τεχνολογίες και η βιομηχανοποίηση της παραγωγής άλλαξαν άρδην τους συσχετισμούς
αυτούς και διαχώρισαν τον παραγωγό από τον καταναλωτή. Η οικονομία
εμπορευματοποιήθηκε και απογειώθηκε η μισθωτή εργασία. Σήμερα η αγροτική
παραγωγή και η μεταποίηση μαζί δεν υπερβαίνουν το 17% του ΑΕΠ στη χώρα μας. Ένα
μεγάλο ποσοστό περίπου 36% αφορά το λιανικό εμπόριο και το υπόλοιπο καλύπτεται
από υπηρεσίες στις οποίες εξέχουσα θέση έχει ο τουρισμός, οι τράπεζες και οι
επιχειρήσεις ψυχαγωγίας.
Όλες αυτές οι
μετατοπίσεις σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της τεχνολογίας είχαν ως αποτέλεσμα
την ανάπτυξη της παραγωγικότητας σε βασικά αγαθά και την απελευθέρωση του
χρόνου των εργαζομένων, γεγονός που προσμετρείται στις ευεργετικές επιδράσεις
της βιομηχανοποίησης, ενώ αντίστροφα αρνητικά
όπως συμβαίνει, ο χρόνος αυτός
απορροφάται και διοχετεύεται στον καταναλωτισμό της εμπορευματοποιημένης
μαζικής κουλτούρας.
Σύμφωνα, με μια
πρόβλεψη του Κέυνς το 1930, η ανάπτυξη της τεχνολογίας θα μπορούσε να μειώσει
το ωράριο εργασίας σε 15 ώρες/εβδομάδα το 2000!
Αυτό ασφαλώς δεν συνέβη, όχι γιατί οι
σύγχρονες τεχνολογίες δεν μπορούν να προσφέρουν επάρκεια τροφής και κάλυψης
βασικών αναγκών στον κόσμο, αλλά γιατί το καταναλωτικό σύστημα εφευρίσκει νέες
ανάγκες και προϊόντα που απορροφούν την ζωτική ενέργεια των κοινωνιών στο να
καλύψουν βασικές ανάγκες του πληθυσμού.
Αντίθετα,
τροφοδοτούνται φαντασιακές ανάγκες κοινωνικού στάτους, με συνακόλουθες
παρενέργειες εκτροχιασμού από την ικανοποίηση ζωτικών αναγκών στην ικανοποίηση
πλαστών/τεχνητών αναγκών.
Αυτό είναι η
συνέπεια μιας «αόρατης σφήνας» μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης. Μία
παρενέργεια και της μισθωτής εργασίας ,που υπνωτισμένη προσωρινά σε ένα ασφαλές
περιβάλλον, συμβάλλει στον διαχωρισμό
παραγωγού-καταναλωτή και επιτρέπει μια τεράστια αλυσίδα διαμεσολαβήσεων
που ανεβάζουν τις τιμές των προϊόντων και φουσκώνουν τις κοινωνικές αξίες της
ασημαντότητας ενός star system.
Έτσι οι συνέπειες είναι ορατές:
·
Στην τροφή, της οποίας η τιμή σε πολλές περιπτώσεις
πολλαπλασιάζεται από το χωράφι, στο ράφι και στο χώρο εστίασης.
·
Στην ψυχαγωγία, όπου η βιομηχανική κουλτούρα συγκεντροποίησε την
παραγωγή και την κατανάλωση σε μια ολιγοπωλιακή αγορά (κανάλια και κέντρα
διασκέδασης) που απορρόφησε με μύριους τρόπους σημαντικό τμήμα του εισοδήματος
και του χρόνου των καταναλωτών.
·
Στην «οικονομία – καζίνο», όπου τα
τελευταία χρόνια έχουμε γνωρίσει διάφορες εκδοχές, από το χρηματιστηριακό
καζίνο του 2000, στα ποικίλα τυχερά παιχνίδια μέχρι την μεγάλη «φούσκα» του
χρηματοπιστωτικού τομέα των τραπεζών.
Οι τεχνολογικές αλλαγές από μόνες τους, παρά την
θεαματική τους ανάπτυξη, ούτε τις ώρες εργασίας μείωσαν, ούτε τις βασικές
ανάγκες για όλους ικανοποίησαν. Αντιθέτως, από την δεκαετία του 70 και πέρα οι
ανισότητες σταδιακά αυξήθηκαν και το 1/3
σήμερα της κοινωνίας βρίσκεται στην ανεργία, αποκλεισμένο και από την παραγωγή
και από την κατανάλωση.
Στο
επικοινωνιακό επίπεδο, βομβαρδιζόμαστε από διάφορους τεχνοκράτες και πολιτικούς
ότι οι νέες τεχνολογίες και η «έξυπνη»
διαχείρισή τους θα λύσουν προβλήματα. Μας προβάλλουν «έξυπνα» προϊόντα τα οποία
θα κάνουν την ζωή μας καλύτερη. Η πραγματικότητα όμως στο τελικό αποτέλεσμα
είναι ότι οι πολίτες και τα κράτη διογκώνουν τα χρέη τους τα οποία σε βάθος
χρόνου δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. Εδώ είναι η αντίφαση και λαβύρινθος των
αντινομιών στη χρήση των τεχνολογικών καινοτομιών.
Η χρήση της
τεχνολογίας ως όπλο υπεροχής των μεγάλων εταιριών έναντι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
και μικροπαραγωγών που οδηγεί στον οικονομικό και κοινωνικό αποκλεισμό μεγάλα
τμήματα του πληθυσμού.
ΤΟ ΑΝΑΓΚΑΙΟ
ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΜΕΤΑΞΥ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗΣ ΘΕΣΜΙΚΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
ΠΑΡΑΒΛΕΠΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΣΙΩΠΑΤΑΙ βέβαια,
ότι η «έξυπνη» διαχείρισή» της γνώσης αφορά την οργανωτική και πολιτική
τεχνογνωσία και την συμμετοχική οικονομία. Το αξίωμα ότι τα παραγωγικά μέσα και η ταχύτητα παραγωγής δεν
μπορεί να είναι αυτοσκοπός. Τούτων
δοθέντων, ως βαθύτερα αίτια της οικονομικής κρίσης η επανεφεύρεση της
συνεργατικής-συνεταιριστικής εργασίας είναι η μόνη δυνατότητα δημιουργίας, νέων
ευκαιριών εργασίας όπως δείχνουν οι παγκόσμιες τάσεις της οικονομίας.
Γνωρίζουμε
βέβαια ότι για μια μεγάλη περίοδο απαξιώθηκε ο συνεργατισμός στην Ελλάδα, καθώς
το κράτος δημιούργησε αντικίνητρα αυξάνοντας ραγδαία τις θέσεις εργασίας στο
δημόσιο από 300,000 περίπου το 1975, στους 1,300,000 στο 2009. Αυτοί οι
διορισμοί διόγκωσαν ως γνωστόν κατά αλόγιστο τρόπο το δημόσιο χρέος αυξάνοντας
τη γραφειοκρατία και όχι την παραγωγικότητα του δημοσίου.
Παραδόξως εδώ
οι τεχνολογίες της ηλεκτρονοποίησης δεν ωφέλησαν την κοινωνία αλλά,
συγκεκριμένες γραφεικρατικές ελίτ και συντεχνίες. Το πρόβλημα επομένως εκτός
από οικονομικό είναι πρωτίστως ηθικό και
πολιτικό. Η ευημερία με δανεικά προεξοφλώντας μελλοντικά εισοδήματα, υποκλέπτει
το μέλλον των νέων γενεών. Αυτή είναι μια ανήθικη πολιτική επιλογή. Όπως λέει
και ο Θ. Τάσσιος, «πριν πτωχεύσουμε οικονομικά, είχαμε πτωχεύσει ηθικά».
Τώρα πλέον,
παρατηρούμε μια αναγκαστική διαρκή μείωση
των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα ηλεκτρονοποίηση στο χώρο των τραπεζών και η
αυτοεξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων με το e-banking θα
απελευθερώσει θέσεις εργασίας και από αυτό το τομέα.
Που θα βρεθούν
όμως οι νέες θέσεις εργασίας για να αντικαταστήσουν αυτές που χάνονται;
Η απάντηση
είναι ότι μια νέα περίοδος αυτοαπασχόλησης και παραγωκατανάλωσης έρχεται ως
αναπόφευκτη λύση. Το «κίνημα χωρίς μεσάζοντες» αλλά και η τάση για νέους
καταναλωτικούς συνεταιρισμούς και γέφυρες συνεργασίας μεταξύ δικτύων
καταναλωτών και παραγωγών είναι η πρώτη ένδειξη.
Αυτή η τάση
παρεμποδίζεται προφανώς από την γραφειοκρατία και τις οργανωμένες συντεχνίες
που είναι βολεμένες από το βιομηχανοποιήμενο και συγκεντρωτικό σύστημα
οικονομίας. Η ανεργία όμως και η φτωχοποίηση
μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού πιέζουν και η μόνη απάντηση είναι η
ενίσχυση της συνεργατικής- κοινωνικής οικονομίας.
Βασίλης
Τακτικός
Διαβάστε δυο επίκαιρα άρθρα από μεγάλους επιστήμονες
και στοχαστές
- «Η πιο
επικίνδυνη στιγμή της ανθρωπότητας»:
Tο άρθρο-ποίημα
του Στήβεν Χώκινγ
- Ορμώμενος από τις ανατρεπτικές πολιτικές εξελίξεις
σε Βρετανία και Η.Π.Α, ο σπουδαίος φυσικός προτρέπει τις παγκόσμιες ελίτ να
αλλάξουν κατεύθυνση, ενώ παράλληλα καλεί τον κόσμο να συσπειρωθεί και μέσα από
την αλληλεγγύη να σταθεί όρθιος, αντιμετωπίζοντας τις φορτούνες που ακολουθούν,
αφού η ανθρωπότητα γυρίζει σελίδα.
Γιατί ο Καπιταλισμός
δημιουργεί άσκοπες δουλειές
| του David
Graeber *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου