ΑΡΠΑΧΤΕΣ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΩΝ
ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΕΥΡΩ ΒΑΦΤΙΖΟΝΤΑΙ
«ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
Τα «Επίκαιρα» φέρνουν στο φως περιπτώσεις ανούσιων προγραμμάτων συμβουλευτικής
που κατέληξαν στους «συνήθεις υπόπτους»
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗ H κυβέρνηση «στύβει» την πέτρα για
να βρει οικονομικούς πόρους που
θα ανακουφίσουν τουλάχιστον
τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Κι
όμως θα μπορούσε να αντλήσει εκατοντά-
δες εκατομμύρια ευρώ από προγράμματα
ΕΣΠΑ που είτε μένουν εντελώς αναξιοποίη-
τα είτε κατευθύνονται σε ανούσια προπα-
ρασκευαστικά έργα συμβουλευτικής. Έργα
τα οποία δεν είναι ικανά να ανακουφίσουν
τους ανέργους, τους ανάπηρους κι άλλους
ευάλωτους συνανθρώπους μας, παρά μόνο
να γεμίσουν τα ταμεία εταιρειών – των
ίδιων και των ίδιων που λυμαίνονται κατ’
εξακολούθηση τα κοινοτικά κονδύλια με
«αρπαχτές» κάθε είδους. Χαρακτηριστικό
του παραλογισμού που επικρατεί είναι πως
κανένας μέχρι σήμερα δεν μπήκε στη δια-
δικασία να καταγράψει τα πτυχία και τις δε-
ξιότητες –και για μελλοντική χρήση– όσων
έχουν καταθέσει αιτήσεις για τα διάφορα
προγράμματα!
Ευνοημένες εμφανίζονται εταιρείες οι
οποίες αντικειμενικώς, σύμφωνα με τις Οδη-
γίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έπρεπε να
είχαν κλείσει, αλλά συντηρούνται και παρα-
τείνουν τη λειτουργία τους με βάση το πε-
λατειακό πολιτικό σύστημα, κατά παράβαση
του Κοινοτικού Δικαίου. Είναι σαφές με βάση
τις Κοινοτικές Οδηγίες για τη διαχείριση του
ΕΣΠΑ ότι δεν μπορεί να διοχετεύονται πόροι
άμεσα ή έμμεσα για μισθούς υπαλλήλων που
εργάζονται στο Δημόσιο ή σε εταιρείες του
Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σε αρκετές περιπτώσεις όμως διοχετεύονται
πόροι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου
για την πάγια μισθοδοσία υπαλλήλων ανα-
πτυξιακών εταιρειών του Δημοσίου, με το
πρόσχημα ότι κάνουν συμβουλευτικό, εκ-
παιδευτικό ή οργανωτικό έργο για την κοι-
νωνική οικονομία. Αυτό σε απλά ελληνικά
ονομάζεται απάτη κατά της ΕΕ...
Η πρόσκληση, για παράδειγμα, για τους
«περιφερειακούς μηχανισμούς κοινωνικής
οικονομίας», η οποία βρίσκεται σε εξέλι-
ξη, ευνοεί τις συμπράξεις με φορείς που
δεν σχετίζονται με την κοινωνική οικονο-
μία, όπως είναι οι αναπτυξιακές εταιρείες
των δήμων και των περιφερειών, ιδιωτικές
κερδοσκοπικές εταιρείες αλλά και συν-
δικαλιστικές οργανώσεις εργοδοτών. Οι
ομοσπονδίες, τα δίκτυα και οι υπόλοιποι
πραγματικοί δικαιούχοι προγραμμάτων
κοινωνικής οικονομίας τυπικώς δεν απο-
κλείονται από το να συμμετέχουν στις συ-
μπράξεις, αλλά μπαίνουν τέτοια κριτήρια,
ώστε δη μιουργείται αθέμιτος ανταγωνι-
σμός. Είναι ενδεικτικό ότι στις είκοσι τέσ-
σερις προτάσεις που κατατέθηκαν για όλες
τις περιφέρειες της χώρας, στις είκοσι από
αυτές συντονιστές εταίροι είναι αναπτυξια-
κές εταιρείες των δήμων, απορροφώντας
τη μερίδα του λέοντος από τους πόρους,
οι οποίοι, μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις
κατευθύνονται στην κάλυψη άσχετων ανα-
γκών, όπως είναι οι μισθοί των δημοτικών
υπαλλήλων! Η τύχη, δηλαδή, και αυτού του
προγράμματος δεν αναμένεται να είναι
και πολύ διαφορετική απ’ όσα προηγήθη-
καν, όπως το πρόγραμμα «equal» και τα
ΤΟΠΕΚΟ και ΤοπΣΑ.
Τρανταχτά παραδείγματα
Τα «Επίκαιρα» φέρνουν στο φως σοβαρές
αιτιάσεις που σχετίζονται με δύο διαφορε-
τικά προγράμματα. Η πρώτη αφορά στο
έργο «Συμβουλευτική καθοδήγηση επιχειρή-
σεων στο πλαίσιο της προώθησης της καινο-
τομικής επιχειρηματικότητας νέων» ύψους
4 εκατ. ευρώ, το οποίο ανέλαβε τον Δεκέμ-
βριο του 2013 εταιρεία-«συνήθης ύποπτος»
στην ανάληψη τέτοιων προγραμμάτων. Η
πρόσκληση ουσιαστικώς αφορούσε σε συ-
μπληρωματικές εργασίες σε ένα έργο ενερ-
γητικών πολιτικών απασχόλησης του ΟΑΕΔ,
με τίτλο «Πρόγραμμα προώθησης στην απα-
σχόληση μέσω της οικονομικής ενίσχυσης επι-
χειρηματικών πρωτοβουλιών 2.000 ανέργων
νέων ηλικίας έως 35 ετών», με τον διακριτικό
τίτλο «Επιχειρηματικότητα νέων με έμφαση
στην καινοτομία». Το τελευταίο έργο δεν βρί-
σκεται σε ισχύ ούτε έχει εκδοθεί ακόμα σχε-
τική πρόσκληση, πράγμα που δημιουργεί
αυθόρμητα ερωτήματα ως προς τη χρηστή
διοίκηση των πόρων του ΕΣΠΑ.
Προκαλούνται εύλογες απορίες: Πώς εί-
ναι δυνατόν να επισπεύστηκε η υλοποίη-
ση του συμπληρωματικού έργου χωρίς να
υπάρχει το κυρίως έργο; Πώς κοστολογή-
θηκε το συμπληρωματικό έργο χωρίς καμία
σύνδεση με το κυρίως, ενώ υπάρχει σαφής
εξάρτηση του κόστους; Από τη στιγμή που
δεν διαμορφώθηκε ο τελικός αριθμός ωφε-
λουμένων που θα εντάσσονταν στο κυρίως
έργο του ΟΑΕΔ, πώς διαμορφώθηκε εκ των
προτέρων το κόστος του συμπληρωματικού
έργου; Αξίζει να σημειωθεί και η σπουδή
υποβολής προτάσεων, κατά παρέκκλιση
όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών, σε
διάστημα μόλις δεκαέξι ημερών! Συγκεκρι-
μένα, η πρόσκληση εκδόθηκε στις 4 Δεκεμ-
βρίου 2013 και η υποβολή των προτάσεων
ήταν δυνατή μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου της
ίδιας χρονιάς. Από την ώρα, μάλιστα, που
για την υποβολή πρότασης απαιτείται η σύ-
ναψη συνεργασιών σχεδόν στο σύνολο των
περιφερειών της χώρας, εγείρονται υποψίες
για δημιουργία τετελεσμένων, τα οποία το
υπουργείο Εργασίας –επί υπουργίας Γιάννη
Βρούτση– γεννάται η εντύπωση πως ανέ-
χθηκε...
Το δεύτερο χαρακτηριστικό παράδειγμα
αφορά στο πρόγραμμα «Δημιουργία και λει-
τουργία Κεντρικού Μηχανισμού Υποστήριξης
της ανάπτυξης και προώθησης των Κοινωνι-
κών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων» ύψους
750.000 ευρώ, το οποίο θα έπρεπε να είχε
παραδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2014, αλλά
μόλις τελευταία έγιναν κάποιες παραδό-
σεις, οι οποίες, όπως πληροφορούνται τα
«Επίκαιρα», δεν έχουν ακόμα αξιολογηθεί.
Μεταξύ άλλων παθογενειών, δεν υπάρχει
καν διαδικτυακός τόπος, όπου θα έπρεπε
να είχαν αναρτηθεί οι ολοκληρωμένες δρά-
σεις κι άλλο ενημερωτικό υλικό. Καταπώς
φαίνεται, εξάλλου, η ανάδοχος εταιρεία, η
οποία έχει αναλάβει πολλά άλλα παρόμοια
προγράμματα, δεν έχει αναρτήσει πουθενά
σχετικά κείμενα εργασίας ούτε έχουν γίνει
σχετικές δράσεις. Παραλλήλως, δεν έχει
προχωρήσει η διακρατική συνεργασία, στο
πλαίσιο της οποίας προβλεπόταν μεταφορά
τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών σχετι-
κώς με τη λειτουργία των Περιφερειακών
Μηχανισμών Υποστήριξης των Κοινωνικών
Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων. Κοντολογίς,
ακόμα κι αν ό,τι έχει παραδοθεί είναι πλή-
ρες, οι κοινωνικές επιχειρήσεις
ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΕΥΡΩ ΒΑΦΤΙΖΟΝΤΑΙ
«ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
Τα «Επίκαιρα» φέρνουν στο φως περιπτώσεις ανούσιων προγραμμάτων συμβουλευτικής
που κατέληξαν στους «συνήθεις υπόπτους»
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗ H κυβέρνηση «στύβει» την πέτρα για
να βρει οικονομικούς πόρους που
θα ανακουφίσουν τουλάχιστον
τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Κι
όμως θα μπορούσε να αντλήσει εκατοντά-
δες εκατομμύρια ευρώ από προγράμματα
ΕΣΠΑ που είτε μένουν εντελώς αναξιοποίη-
τα είτε κατευθύνονται σε ανούσια προπα-
ρασκευαστικά έργα συμβουλευτικής. Έργα
τα οποία δεν είναι ικανά να ανακουφίσουν
τους ανέργους, τους ανάπηρους κι άλλους
ευάλωτους συνανθρώπους μας, παρά μόνο
να γεμίσουν τα ταμεία εταιρειών – των
ίδιων και των ίδιων που λυμαίνονται κατ’
εξακολούθηση τα κοινοτικά κονδύλια με
«αρπαχτές» κάθε είδους. Χαρακτηριστικό
του παραλογισμού που επικρατεί είναι πως
κανένας μέχρι σήμερα δεν μπήκε στη δια-
δικασία να καταγράψει τα πτυχία και τις δε-
ξιότητες –και για μελλοντική χρήση– όσων
έχουν καταθέσει αιτήσεις για τα διάφορα
προγράμματα!
Ευνοημένες εμφανίζονται εταιρείες οι
οποίες αντικειμενικώς, σύμφωνα με τις Οδη-
γίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έπρεπε να
είχαν κλείσει, αλλά συντηρούνται και παρα-
τείνουν τη λειτουργία τους με βάση το πε-
λατειακό πολιτικό σύστημα, κατά παράβαση
του Κοινοτικού Δικαίου. Είναι σαφές με βάση
τις Κοινοτικές Οδηγίες για τη διαχείριση του
ΕΣΠΑ ότι δεν μπορεί να διοχετεύονται πόροι
άμεσα ή έμμεσα για μισθούς υπαλλήλων που
εργάζονται στο Δημόσιο ή σε εταιρείες του
Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σε αρκετές περιπτώσεις όμως διοχετεύονται
πόροι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου
για την πάγια μισθοδοσία υπαλλήλων ανα-
πτυξιακών εταιρειών του Δημοσίου, με το
πρόσχημα ότι κάνουν συμβουλευτικό, εκ-
παιδευτικό ή οργανωτικό έργο για την κοι-
νωνική οικονομία. Αυτό σε απλά ελληνικά
ονομάζεται απάτη κατά της ΕΕ...
Η πρόσκληση, για παράδειγμα, για τους
«περιφερειακούς μηχανισμούς κοινωνικής
οικονομίας», η οποία βρίσκεται σε εξέλι-
ξη, ευνοεί τις συμπράξεις με φορείς που
δεν σχετίζονται με την κοινωνική οικονο-
μία, όπως είναι οι αναπτυξιακές εταιρείες
των δήμων και των περιφερειών, ιδιωτικές
κερδοσκοπικές εταιρείες αλλά και συν-
δικαλιστικές οργανώσεις εργοδοτών. Οι
ομοσπονδίες, τα δίκτυα και οι υπόλοιποι
πραγματικοί δικαιούχοι προγραμμάτων
κοινωνικής οικονομίας τυπικώς δεν απο-
κλείονται από το να συμμετέχουν στις συ-
μπράξεις, αλλά μπαίνουν τέτοια κριτήρια,
ώστε δη μιουργείται αθέμιτος ανταγωνι-
σμός. Είναι ενδεικτικό ότι στις είκοσι τέσ-
σερις προτάσεις που κατατέθηκαν για όλες
τις περιφέρειες της χώρας, στις είκοσι από
αυτές συντονιστές εταίροι είναι αναπτυξια-
κές εταιρείες των δήμων, απορροφώντας
τη μερίδα του λέοντος από τους πόρους,
οι οποίοι, μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις
κατευθύνονται στην κάλυψη άσχετων ανα-
γκών, όπως είναι οι μισθοί των δημοτικών
υπαλλήλων! Η τύχη, δηλαδή, και αυτού του
προγράμματος δεν αναμένεται να είναι
και πολύ διαφορετική απ’ όσα προηγήθη-
καν, όπως το πρόγραμμα «equal» και τα
ΤΟΠΕΚΟ και ΤοπΣΑ.
Τρανταχτά παραδείγματα
Τα «Επίκαιρα» φέρνουν στο φως σοβαρές
αιτιάσεις που σχετίζονται με δύο διαφορε-
τικά προγράμματα. Η πρώτη αφορά στο
έργο «Συμβουλευτική καθοδήγηση επιχειρή-
σεων στο πλαίσιο της προώθησης της καινο-
τομικής επιχειρηματικότητας νέων» ύψους
4 εκατ. ευρώ, το οποίο ανέλαβε τον Δεκέμ-
βριο του 2013 εταιρεία-«συνήθης ύποπτος»
στην ανάληψη τέτοιων προγραμμάτων. Η
πρόσκληση ουσιαστικώς αφορούσε σε συ-
μπληρωματικές εργασίες σε ένα έργο ενερ-
γητικών πολιτικών απασχόλησης του ΟΑΕΔ,
με τίτλο «Πρόγραμμα προώθησης στην απα-
σχόληση μέσω της οικονομικής ενίσχυσης επι-
χειρηματικών πρωτοβουλιών 2.000 ανέργων
νέων ηλικίας έως 35 ετών», με τον διακριτικό
τίτλο «Επιχειρηματικότητα νέων με έμφαση
στην καινοτομία». Το τελευταίο έργο δεν βρί-
σκεται σε ισχύ ούτε έχει εκδοθεί ακόμα σχε-
τική πρόσκληση, πράγμα που δημιουργεί
αυθόρμητα ερωτήματα ως προς τη χρηστή
διοίκηση των πόρων του ΕΣΠΑ.
Προκαλούνται εύλογες απορίες: Πώς εί-
ναι δυνατόν να επισπεύστηκε η υλοποίη-
ση του συμπληρωματικού έργου χωρίς να
υπάρχει το κυρίως έργο; Πώς κοστολογή-
θηκε το συμπληρωματικό έργο χωρίς καμία
σύνδεση με το κυρίως, ενώ υπάρχει σαφής
εξάρτηση του κόστους; Από τη στιγμή που
δεν διαμορφώθηκε ο τελικός αριθμός ωφε-
λουμένων που θα εντάσσονταν στο κυρίως
έργο του ΟΑΕΔ, πώς διαμορφώθηκε εκ των
προτέρων το κόστος του συμπληρωματικού
έργου; Αξίζει να σημειωθεί και η σπουδή
υποβολής προτάσεων, κατά παρέκκλιση
όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών, σε
διάστημα μόλις δεκαέξι ημερών! Συγκεκρι-
μένα, η πρόσκληση εκδόθηκε στις 4 Δεκεμ-
βρίου 2013 και η υποβολή των προτάσεων
ήταν δυνατή μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου της
ίδιας χρονιάς. Από την ώρα, μάλιστα, που
για την υποβολή πρότασης απαιτείται η σύ-
ναψη συνεργασιών σχεδόν στο σύνολο των
περιφερειών της χώρας, εγείρονται υποψίες
για δημιουργία τετελεσμένων, τα οποία το
υπουργείο Εργασίας –επί υπουργίας Γιάννη
Βρούτση– γεννάται η εντύπωση πως ανέ-
χθηκε...
Το δεύτερο χαρακτηριστικό παράδειγμα
αφορά στο πρόγραμμα «Δημιουργία και λει-
τουργία Κεντρικού Μηχανισμού Υποστήριξης
της ανάπτυξης και προώθησης των Κοινωνι-
κών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων» ύψους
750.000 ευρώ, το οποίο θα έπρεπε να είχε
παραδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2014, αλλά
μόλις τελευταία έγιναν κάποιες παραδό-
σεις, οι οποίες, όπως πληροφορούνται τα
«Επίκαιρα», δεν έχουν ακόμα αξιολογηθεί.
Μεταξύ άλλων παθογενειών, δεν υπάρχει
καν διαδικτυακός τόπος, όπου θα έπρεπε
να είχαν αναρτηθεί οι ολοκληρωμένες δρά-
σεις κι άλλο ενημερωτικό υλικό. Καταπώς
φαίνεται, εξάλλου, η ανάδοχος εταιρεία, η
οποία έχει αναλάβει πολλά άλλα παρόμοια
προγράμματα, δεν έχει αναρτήσει πουθενά
σχετικά κείμενα εργασίας ούτε έχουν γίνει
σχετικές δράσεις. Παραλλήλως, δεν έχει
προχωρήσει η διακρατική συνεργασία, στο
πλαίσιο της οποίας προβλεπόταν μεταφορά
τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών σχετι-
κώς με τη λειτουργία των Περιφερειακών
Μηχανισμών Υποστήριξης των Κοινωνικών
Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων. Κοντολογίς,
ακόμα κι αν ό,τι έχει παραδοθεί είναι πλή-
ρες, οι κοινωνικές επιχειρήσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου