Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015

ΑΡΠΑΧΤΕΣ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΩΝ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΕΥΡΩ ΒΑΦΤΙΖΟΝΤΑΙ «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»

 ΑΡΠΑΧΤΕΣ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΩΝ
ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΕΥΡΩ ΒΑΦΤΙΖΟΝΤΑΙ
«ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ»
Τα «Επίκαιρα» φέρνουν στο φως περιπτώσεις ανούσιων προγραμμάτων συμβουλευτικής
που κατέληξαν στους «συνήθεις υπόπτους»

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗ H κυβέρνηση «στύβει» την πέτρα για
να βρει οικονομικούς πόρους που
θα ανακουφίσουν τουλάχιστον
τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Κι
όμως θα μπορούσε να αντλήσει εκατοντά-
δες εκατομμύρια ευρώ από προγράμματα
ΕΣΠΑ που είτε μένουν εντελώς αναξιοποίη-
τα είτε κατευθύνονται σε ανούσια προπα-
ρασκευαστικά έργα συμβουλευτικής. Έργα
τα οποία δεν είναι ικανά να ανακουφίσουν
τους ανέργους, τους ανάπηρους κι άλλους
ευάλωτους συνανθρώπους μας, παρά μόνο
να γεμίσουν τα ταμεία εταιρειών – των
ίδιων και των ίδιων που λυμαίνονται κατ’
εξακολούθηση τα κοινοτικά κονδύλια με
«αρπαχτές» κάθε είδους. Χαρακτηριστικό
του παραλογισμού που επικρατεί είναι πως
κανένας μέχρι σήμερα δεν μπήκε στη δια-
δικασία να καταγράψει τα πτυχία και τις δε-
ξιότητες –και για μελλοντική χρήση– όσων
έχουν καταθέσει αιτήσεις για τα διάφορα
προγράμματα!

Ευνοημένες εμφανίζονται εταιρείες οι
οποίες αντικειμενικώς, σύμφωνα με τις Οδη-
γίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έπρεπε να
είχαν κλείσει, αλλά συντηρούνται και παρα-
τείνουν τη λειτουργία τους με βάση το πε-
λατειακό πολιτικό σύστημα, κατά παράβαση
του Κοινοτικού Δικαίου. Είναι σαφές με βάση
τις Κοινοτικές Οδηγίες για τη διαχείριση του
ΕΣΠΑ ότι δεν μπορεί να διοχετεύονται πόροι
άμεσα ή έμμεσα για μισθούς υπαλλήλων που
εργάζονται στο Δημόσιο ή σε εταιρείες του
Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σε αρκετές περιπτώσεις όμως διοχετεύονται
πόροι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου
για την πάγια μισθοδοσία υπαλλήλων ανα-
πτυξιακών εταιρειών του Δημοσίου, με το
πρόσχημα ότι κάνουν συμβουλευτικό, εκ-
παιδευτικό ή οργανωτικό έργο για την κοι-
νωνική οικονομία. Αυτό σε απλά ελληνικά
ονομάζεται απάτη κατά της ΕΕ...
Η πρόσκληση, για παράδειγμα, για τους
«περιφερειακούς μηχανισμούς κοινωνικής
οικονομίας», η οποία βρίσκεται σε εξέλι-
ξη, ευνοεί τις συμπράξεις με φορείς που
δεν σχετίζονται με την κοινωνική οικονο-
μία, όπως είναι οι αναπτυξιακές εταιρείες
των δήμων και των περιφερειών, ιδιωτικές
κερδοσκοπικές εταιρείες αλλά και συν-
δικαλιστικές οργανώσεις εργοδοτών. Οι
ομοσπονδίες, τα δίκτυα και οι υπόλοιποι
πραγματικοί δικαιούχοι προγραμμάτων
κοινωνικής οικονομίας τυπικώς δεν απο-
κλείονται από το να συμμετέχουν στις συ-
μπράξεις, αλλά μπαίνουν τέτοια κριτήρια,
ώστε δη μιουργείται αθέμιτος ανταγωνι-
σμός. Είναι ενδεικτικό ότι στις είκοσι τέσ-
σερις προτάσεις που κατατέθηκαν για όλες
τις περιφέρειες της χώρας, στις είκοσι από
αυτές συντονιστές εταίροι είναι αναπτυξια-
κές εταιρείες των δήμων, απορροφώντας
τη μερίδα του λέοντος από τους πόρους,
οι οποίοι, μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις
κατευθύνονται στην κάλυψη άσχετων ανα-
γκών, όπως είναι οι μισθοί των δημοτικών
υπαλλήλων! Η τύχη, δηλαδή, και αυτού του
προγράμματος δεν αναμένεται να είναι
και πολύ διαφορετική απ’ όσα προηγήθη-
καν, όπως το πρόγραμμα «equal» και τα
ΤΟΠΕΚΟ και ΤοπΣΑ.
Τρανταχτά παραδείγματα
Τα «Επίκαιρα» φέρνουν στο φως σοβαρές
αιτιάσεις που σχετίζονται με δύο διαφορε-
τικά προγράμματα. Η πρώτη αφορά στο
έργο «Συμβουλευτική καθοδήγηση επιχειρή-
σεων στο πλαίσιο της προώθησης της καινο-
τομικής επιχειρηματικότητας νέων» ύψους
4 εκατ. ευρώ, το οποίο ανέλαβε τον Δεκέμ-
βριο του 2013 εταιρεία-«συνήθης ύποπτος»
στην ανάληψη τέτοιων προγραμμάτων. Η
πρόσκληση ουσιαστικώς αφορούσε σε συ-
μπληρωματικές εργασίες σε ένα έργο ενερ-
γητικών πολιτικών απασχόλησης του ΟΑΕΔ,
με τίτλο «Πρόγραμμα προώθησης στην απα-
σχόληση μέσω της οικονομικής ενίσχυσης επι-
χειρηματικών πρωτοβουλιών 2.000 ανέργων
νέων ηλικίας έως 35 ετών», με τον διακριτικό
τίτλο «Επιχειρηματικότητα νέων με έμφαση
στην καινοτομία». Το τελευταίο έργο δεν βρί-
σκεται σε ισχύ ούτε έχει εκδοθεί ακόμα σχε-
τική πρόσκληση, πράγμα που δημιουργεί
αυθόρμητα ερωτήματα ως προς τη χρηστή
διοίκηση των πόρων του ΕΣΠΑ.
Προκαλούνται εύλογες απορίες: Πώς εί-
ναι δυνατόν να επισπεύστηκε η υλοποίη-
ση του συμπληρωματικού έργου χωρίς να
υπάρχει το κυρίως έργο; Πώς κοστολογή-
θηκε το συμπληρωματικό έργο χωρίς καμία
σύνδεση με το κυρίως, ενώ υπάρχει σαφής
εξάρτηση του κόστους; Από τη στιγμή που
δεν διαμορφώθηκε ο τελικός αριθμός ωφε-
λουμένων που θα εντάσσονταν στο κυρίως
έργο του ΟΑΕΔ, πώς διαμορφώθηκε εκ των
προτέρων το κόστος του συμπληρωματικού
έργου; Αξίζει να σημειωθεί και η σπουδή
υποβολής προτάσεων, κατά παρέκκλιση
όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών, σε
διάστημα μόλις δεκαέξι ημερών! Συγκεκρι-
μένα, η πρόσκληση εκδόθηκε στις 4 Δεκεμ-
βρίου 2013 και η υποβολή των προτάσεων
ήταν δυνατή μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου της
ίδιας χρονιάς. Από την ώρα, μάλιστα, που
για την υποβολή πρότασης απαιτείται η σύ-
ναψη συνεργασιών σχεδόν στο σύνολο των
περιφερειών της χώρας, εγείρονται υποψίες
για δημιουργία τετελεσμένων, τα οποία το
υπουργείο Εργασίας –επί υπουργίας Γιάννη
Βρούτση– γεννάται η εντύπωση πως ανέ-
χθηκε...
Το δεύτερο χαρακτηριστικό παράδειγμα
αφορά στο πρόγραμμα «Δημιουργία και λει-
τουργία Κεντρικού Μηχανισμού Υποστήριξης
της ανάπτυξης και προώθησης των Κοινωνι-
κών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων» ύψους
750.000 ευρώ, το οποίο θα έπρεπε να είχε
παραδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2014, αλλά
μόλις τελευταία έγιναν κάποιες παραδό-
σεις, οι οποίες, όπως πληροφορούνται τα
«Επίκαιρα», δεν έχουν ακόμα αξιολογηθεί.
Μεταξύ άλλων παθογενειών, δεν υπάρχει
καν διαδικτυακός τόπος, όπου θα έπρεπε
να είχαν αναρτηθεί οι ολοκληρωμένες δρά-
σεις κι άλλο ενημερωτικό υλικό. Καταπώς
φαίνεται, εξάλλου, η ανάδοχος εταιρεία, η
οποία έχει αναλάβει πολλά άλλα παρόμοια
προγράμματα, δεν έχει αναρτήσει πουθενά
σχετικά κείμενα εργασίας ούτε έχουν γίνει
σχετικές δράσεις. Παραλλήλως, δεν έχει
προχωρήσει η διακρατική συνεργασία, στο
πλαίσιο της οποίας προβλεπόταν μεταφορά
τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών σχετι-
κώς με τη λειτουργία των Περιφερειακών
Μηχανισμών Υποστήριξης των Κοινωνικών
Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων. Κοντολογίς,
ακόμα κι αν ό,τι έχει παραδοθεί είναι πλή-
ρες, οι κοινωνικές επιχειρήσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου